Blogger Full Time atau Blogger Part Time

23.42.00


Setiap orang bebas memilih profesi apa aja yang mampu ditekuni dalam kehidupan sehari-hari.  Memilih profesi tentu saja disesuaikan dengan kompetensi yang dimiliki.  Misalnya ingin berprofesi sebagai seorang guru, ya harus mempunyai skill dalam membelajarkan dan mendidik siswa.  Tentu saja profesi ini harus didukung oleh background pendidikan yang relevan.  Sama halnya jika memilih profesi sebagai seorang blogger, syarat utamanya adalah harus punya blog dan punya kemampuan atau skill dalam menulis.


Menjadi guru adalah sebuah profesi yang sudah lebih dari 10 tahun saya tekuni.  Pahit manisnya kehidupan seorang guru yang saya lalui, mengajarkan banyak hal dan  memberikan kenikmatan tersendiri  dalam proses hidup yang saya jalani.    Sementara menjadi blogger  adalah sebuah profesi yang mulai saya tekuni beberapa tahun terakhir ini.  Sebuah profesi yang menuntut banyak keahlian dalam menulis dimana ide-ide menulis itu sendiri, bisa lahir dari sisi kehidupan mana saja.  Ide menulis banyak sumbernya, yang jelas tulisan yang dipublish di blog adalah tulisan yang menginspirasi, memotivasi, maupun memberikan banyak informasi yang bermanfaat bagi para pembaca yang berada dipelosok negeri hingga ke seluruh pelosok dunia.

Sebenarnya, terjun kedunia per-blogger-an secara tidak sengaja. Tidak pernah berfikir sebelumnya menjadikannya sebagai sebuah profesi.  Awalnya, menulis hanya iseng-iseng saja,  sekedar menuangkan luapan perasaan tentang apa saja melalui tulisan kedalam blog.  Seiring perjalanan waktu, menulis di blog menjadi sebuah keharusan bahkan membuat saya happy bin enjoy apalagi hobby ini akhirnya menjadi hobby yang berbayar, dan bagiku ini adalah bonus yang lahir dari kesenangan menulis.


Akhirnya Guru dan Blogger menjadi dua jenis profesi yang saya tekuni hingga kini.  Dua jenis profesi yang berbeda tetapi punya kesamaan dalam hal mengedukasi,  membuat saya makin yakin menjadi seorang Guru Blogger.

Nah, uraian diatas  menguatkan alasan saya saat ini untuk lebih memilih menjadi Blogger Part Time ketimbang menjadi Blogger Full Time.  Dan akan menjadi Blogger Full Time setelah berada di masa pensiun.

You Might Also Like

34 komentar

  1. hello guru blogger! haha i rasa in malaysia if nak jadi full time then kena tulis banyak post macam at least once per day. cause nowadays banyak yg tengok facebook or youtube je, takda orang nak baca yg panjang panjang too.. so our target only those organic search yg mmg nak dapat more info one.

    How to deal with markets ups and downs?

    BalasHapus
  2. Guru blogger. Keren yaaa...
    Tapi kalau saya sih maunya totalitas. Cuma ya itu. Butuh perjuangan buat sampai ke sana.

    BalasHapus
  3. airah sekarang pun as part time blogger. full time copywriter. i love my job.semoga guru blogger terus berjaya okay

    BalasHapus
  4. me always be part time blogger, perlu ada pekerjaan tetap sebab dunia blogging ini ada pasang surutnya abby

    BalasHapus
  5. Bg sy secara personal blogging ni bermula dr minat dan hobi menulis. Bercerita kepada passion sy lebih kepada mengajar dan mendidik

    BalasHapus
  6. Keren, Guru Blogger. MasyaAllah. Suka salut sama ibu-ibu yang selain punya amanah domestik bisa berprofesi di luar terus rajin nge-blog juga..

    BalasHapus
  7. Waduh ibu saya jadi blogger part time di Malaysia hehehehe sebab setakat ini di sini susah mahu cari makan kalau tak buat sungguh-sungguh. Di sana mungkin ramai orang mula sedar akan kepentingna blogger di Malaysia masih kurang..

    BalasHapus
  8. Jadi guru dan jadi blogger dua profesi yang mulia, sama2 memberi edukasi dan manfaat ya. Semoga berkah semua usahanya. Amin...

    BalasHapus
  9. semoga sukses! saya juga masih lagi part time blogger and now dengan blog baru, kene start over from scratch!

    BalasHapus
  10. Bukan senang nak jadi pendidik. Ini adalah satu tugasan yang besar. Mudah mudah terus Dalam bidang penulisan. Manisnye....semua Di photo Tu.😍

    BalasHapus
  11. hi cikgu blogger..ramai kawan ciktom jadi blogger dengan pekerjaan fukktime sebagai cikgu..lagi banyak idea dan kreatif dalam penulisan..

    BalasHapus
  12. Untung sangat jadi guru blogger ya. Dua kerjaya yang seiring dalam menyampaikan ilmu dan info. Semoga terus suksess ya. Macam saya hanya sekadar surirumah blogger sahaja..:D

    BalasHapus
  13. Aku sih blogger part time. Full time-nya IRT. Jadinya ngeblog masih sesempetnya di sela-sela ngurus anak2, suami, dan kerjaan rumah. :D

    BalasHapus
  14. Keren Mba..salut bisa dua2nya jalan seiring sejalan...pasti manajemen waktunya keren nih :)

    BalasHapus
  15. iyes pilihan ya bu guru kita sendiri yang tahu bagaiman kita dan aktivitaz keseharian kita. Alhamdulillah bisa seiring sejalan ya

    BalasHapus
  16. Buat masa ini, Rawlins selesa buat part time untuk mengisi masa lapang dan juga menulis apabila tibanya keperluan dan maklumat untuk dikongsi. Rawlins kagum dengan semua fulltime blogger, kegigihan dan kerajinan mereka.

    BalasHapus
  17. Mbak bagus banget sih management waktunya jadi bisa tetap ngerjain dua hal sekaligus. Aku jadi full time blogger kadang juga keteteran

    BalasHapus
  18. wow ! saya masih seorang part timer blogger dan masih menjalankan kerja tetap dipejabat walaupun, ada hari-hari tertentu rasanya seperti mahu resign saja dan buat kerja dari rumah lagi best. :)

    BalasHapus
  19. Menjadi part time atau full time bergantung kepada kesesuaian bahagi masa. Jika bujang, tiada pekerjaan tetap. Juga takut ingin jd blogger full time. Sebab belum bersungguh, masih muda dan tidak plan utk buat secara sepenuh masa. Part time pula apabila melakukan penulisan blog utk jana pendapatan disamping memiliki kerjaya hakiki. Gitewwww

    BalasHapus
  20. Mouse mommy pun turut bergembira utk Cikgu. Sebagai media blogger, kami dapat menyumbang buah fikiran dan pengalaman yang positif kepada komuniti. Mouse mommy pun seronok share maklumat yg berkaitan dgn kekeluargaan, pengalaman hidup bersama anak2, Family dining. Love to promote healthy and happy family bonding moments 😊 Cheers!

    BalasHapus
  21. Blog ni nad mula sekadar tulis perkongsian apa yang nad buat. Tak sangka lama2 ia bokeh jadinpendapatan sampaingan. Alhamdulilkah. Kalau kita tulis benda yang betul, bermanfaat ia boleh jadi bgus kepada semua teruskan sebagai fulltime..

    BalasHapus
  22. Hehe kalau sy akan pilih full time blogger if sudah ada kerjaya sebagai guru. Kedua-dua kerjaya pun bagus asalkan menyampaikan yang bermanfaat

    BalasHapus
  23. Ssya menekuni dunia blogging sejak 2009 yang lalu, tapi sampai sekarang masih part time.. Walaupun saya part time blogger tapi saya menjalaninya dengan serius dan tidak setengah2 loh..

    BalasHapus
  24. Ramai yang secara tak sengaja menjadi blogger. Sya pun waktu awal dulu hanya suka-suka. Tak sedar sudah 8 tahun juga menulis di blog. Satu profesion yang tidak disengajakn. Mungkin kerana minat, maka masih bertahan hingga kini.

    BalasHapus
  25. ini mah, bu guru keren, blognya juga keceh, aktif juga medsosnya yaah Mba

    BalasHapus
  26. Saya menjadi blogger lebih kurang 8tahun juga. Dari ala-ala part time hingga ingin menjadikannya full time.
    Tapi semua tu bergantung pada keadaan semasa.
    Menulis banyak memerlukan idea dan bahan juga.
    Itu juga perkara penting kan. 🙂

    BalasHapus
  27. Waah hebat Mba Abby ternyata guru plus blogger toh. Salut masih bisa bagi waktunya. Hehehe

    Saya sekarang lagi full time blogger setelah kemarin resign dari kantor setahun silam.

    BalasHapus
  28. Yes kita bebas memilih apa sahaja bidang yang kita minati. Saya juga bekerja seperti biasa ada siang hari dan part time blogger pada malam dan juga weekend . Blog juga dan jadi satu hobi Dan side income.

    BalasHapus
  29. Apapun profesinya harus profesional yang bu guru, jadi ibu rumah tangga juga harus profesional, apalagi seorang guru dan penulis, profesi mulia banget dan saya salut dengan kegigihan ibu guru selama ini.. tetap semangat bu guruku

    BalasHapus
  30. Saya juga mengawali jadi blogger itu disaat saya masih menjadi guru. Dan tulisan2 di blog tuh membantu banget profesi guru saya. Baik buat sertifikasi ataupun materi ajar.

    Kalau kata org, jika kita memiliki profesi yg kita jalani selama min 10 tahun, maka itulah bidang keahlian kita. So, be proud deng profesi guru Mba Abby. That's your best skill.

    BalasHapus
  31. Guru profesi yang penting jg y Bu ...semoga setelah JD blogger hits tidak terlupakan ya .selama bisa sejalan dan d nikmati sah sah saja siii

    BalasHapus
  32. Yup, menjadi Blogger adalah pilihan. Bagiku menulis di blog itu menyenangkan apalagi jika memberi penghasilan. Yang pasti harus ada keseimbangan dalam membagi waktu karena memiliki banyak peran ya kan..

    BalasHapus
  33. Bener bangeet kak, profesi blogger bisa jadi pekerjaan yang mengedukasi dan membagikan banyak manfaat dan kebaikan. Ahh Kak Abby mbah part time blogger aja dah monitize dengan rezeki mengalir lantjarrr. Keep up the good work ya kak.

    BalasHapus
  34. Hai guru blogger. I am honour to have a blogger friend from Indonesia Hope we can meet someday sis

    BalasHapus

About Me

Like us on Facebook